Gott nytt år! Inled 2018 med ett skidlopp

Det nya året har ringts in och det är dags att vända blad. Att lova sig själv en nystart har blivit en tradition. Detta har också visat sig vara ett vinnande koncept eftersom nyårslöften enligt studier faktiskt ökar sannolikheten att lyckas med en förändring. Enligt en undersökning av YouGov och Metro, är det vanligaste nyårslöftet att motionera mer som toppar listan med hela 40% av Sveriges befolkning. 

 

Varför du borde starta året med ett skidlopp

Träning gör dig mer stresstålig, har en förebyggande effekt mot sjukdomar och gör dig på bättre humör i allmänhet. Regelbunden träning har även visat effekt på kreativt tänkande och förbättrad prestation i arbetet. Längdskidåkning är inte bara träning för kroppen och knoppen utan du får även frisk luft på köpet. Det finns ingen åldersgräns eller prestige och du bestämmer själv på vilken nivå du vill åka.

 

3 tips på hur du kommer igång med träningen

1. Vad tycker jag är roligt?
Fundera över vilken träningsform som ger dig bäst effekt efteråt. Känner du energin flöda i kroppen och har ett leende på läpparna efter varje träningspass? Grattis, då har du hittat rätt!  Är du inte där ännu? Oroa dig inte, du är inte ensam. Fortsätt bara att vara öppen och våga testa på nya träningsformer. 

2. Vad fungerar bäst i min vardag? 
Ingen dag är sig lik men genom att ta ett steg tillbaka kan man lätt se ett mönster. Är du morgonmänniska, varför inte starta dagen med ett träningspass? Räcker inte fritiden till? Börja träna på jobbet, föreslå gratis träningstimmar om ni är flera som är sugna på att börja träna. En motionerad hjärna är lika med en effektiv hjärna. 

3. Vad är mitt mål med att motionera?
Sätt upp konkreta och mätbara mål med din träning. Att gå ner i vikt eller öka konditionen räcker inte utan var mer specifik som till exempel att springa runt sjön, genomföra två pass i veckan etc. 

 

Inled 2018 med ett nyårslöfte om en bättre och hälsosammare livsstil. 

Anmäl dig till Bravura Stockholm Ski Marathon här.